Mazda veelgestelde vragen

Mazda veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen

 

Overloop de vragen die het meest gesteld worden over Mazda-producten en -diensten om op basis van jouw vragen antwoorden, contactgegevens en referentiekoppelingen te bekomen. Gebruik de plus-pictogrammen rechts om het antwoord op een specifieke vraag uit de onderstaande lijst weer te geven:

Over jouw Mazda

Ik heb een gebruikershandleiding van Mazda nodig. Waar kan ik die vinden?

Je vindt hier een online PDF-versie van jouw gebruikershandleiding. Selecteer gewoon jouw model, klik op de tab ’Handleidingen’ en download het eerste bestand. Je vindt er ook een aantal handige videotutorials terug met nuttige informatie over de voorzieningen van jouw Mazda.


Als je een gedrukte versie van jouw gebruikershandleiding wenst, vraag deze dan aan jouw dealer.

Hoe kan ik mijn Mazda-voertuig personaliseren met accessoires?

Er wordt jou een ruim gamma van hoogkwalitatieve Mazda-accessoires aangeboden zodat je je voertuig kunt personaliseren. Open de pagina met accessoires, selecteer jouw voertuig, en blader door de verschillende categorieën van accessoires die verschijnen op het scherm. Zodra je jouw accessoires gekozen hebt, klik je op ’afdrukken’ om een kopie van de lijst met gekozen accessoires te maken en neem je gewoon contact op met je lokale dealer om deze aan te kopen en te monteren.

Waar vind ik de video’s en tutorials van Mazda?

We hebben video’s en tutorials gemaakt voor tal van Mazda-functionaliteiten en -technologieën. Zij bezorgen je gedetailleerde informatie en instructies. Je kunt ze hier bekijken. Kies gewoon je model en gebruik de filters of het zoekveld om de video te vinden die je zoekt.

Wat is My Mazda?

Met My Mazda kan je heel gemakkelijk al jouw belangrijke Mazda-documenten en informatie online bijhouden. Van onderhoudsgeschiedenis tot garanties, je vindt alles op één plek terug. Meer nog, alles wordt gesynchroniseerd op de My Mazda app. Dus waar je je ook bevindt, je hebt altijd alles bij de hand. Bij de aankoop van jouw Mazda zal jouw dealer jouw account configureren en zul je een e-mail ontvangen om het te activeren.

Hoe download ik de My Mazda app?

Om My Mazda te gebruiken op je mobiele toestel, download je hier de app for Android, of hier de app voor iOS.

Welk type van informatie vind ik op deze website?

Op de officiële Mazda-website voor België vind je informatie terug over Mazda, Mazda-voertuigen, Mazda-onderdelen en -accessoires, gedetailleerde voertuigspecificaties, de principes die we hanteren wat design en technologie betreft, financiële deals en aanbiedingen. Gebruik de tabs bovenaan de startpagina om je te helpen vinden wat je zoekt of blader door onze sitemap voor snelle koppelingen.

Hoe neem ik contact op met Mazda?

Om contact op te nemen met Mazda Motor België, gebruik je de onderstaande contactgegevens:

 

Customer Relation Center (09u -12u & 13u - 17u)

Tel: 00800/32.43.54.65 

Email: info-be@mazdaeur.com

Twitter: @MazdaBelgium 

Kopen

Hoe vind ik de dichtstbijzijnde Mazda-showroom of -dealer?

We hebben Mazda-showrooms en -concessies over het hele land. Je vindt de dichtstbijzijnde showroom of dealer op de pagina Een dealer vinden. Voer gewoon je postcode in of de naam van je woonplaats zodat we je een lijst van concessies kunnen tonen in volgorde van locatie.

Hoe geraak ik aan een Mazda-brochure?

We zullen je met plezier een Mazda-brochure bezorgen via de post. Kies het model dat jou interesseert en vul je gegevens hier in. Je kunt ook een digitale versie van de brochure die je interesse wekt, downloaden door te surfen naar Modellen > het model van jouw keuze > Brochure aanvragen > Downloaden in PDF

Hoe boek ik een testrit?

Online een testrit met een Mazda boeken is kinderspel. Surf naar onze testritpagina, kies vervolgens het model waarmee je een testrit wilt maken, selecteer de dealer van je keuze en bezorg ons je contactgegevens. We zullen je vervolgens een bevestigingse-mail sturen en de dealer van jouw keuze zal contact met je opnemen om een voor jou gepast tijdstip vast te leggen voor de testrit.

Waar vind ik informatie over de financiering van de aankoop of leasing van een nieuwe Mazda?

De huidige Mazda België financieringsopties, aanbiedingen en leasingopties vind je hier. Voor meer informatie neem je contact op met jouw lokale dealer.

Ik ben op zoek naar informatie over de uitrustingen, specificaties en prijzen van Mazda?

Je vindt gedetailleerde informatie over Mazda-modellen, hun specificaties, uitrustingen, uitvoeringen en prijzen, evenals foto’s van het interieur en het exterieur van Mazda-voertuigen op deze website. Surf gewoon naar de tab ’Modellen’ in het menu bovenaan en kies het voertuig dat jou interesseert. Je kunt hier ook jouw eigen Mazda samenstellen met de specificaties van jouw keuze of een bezoek brengen aan een Mazda-dealer.

Hoeveel kosten Mazda-voertuigen?

Mazda heeft een ruim gamma van modellen met personaliseerbare specificaties die kunnen aangepast worden aan jouw behoeften. Dat betekent dat de prijzen voor de Mazda van jouw keuze kunnen variëren. De beste manier om je een idee te vormen over hoeveel jouw ideale Mazda kost, is gebruik te maken van de voertuigconfigurator. Een Mazda-dealer kan je een exacte prijsraming bezorgen voor de aankoop van het Mazda-voertuig van jouw keuze.

Passen alle Mazda-concessies dezelfde prijzen toe?

Al onze Mazda-concessies worden onafhankelijk beheerd en uitgebaat. Dit betekent dat de prijzen van dealer tot dealer kunnen variëren. Voor specifieke voertuigprijzen neem je contact op met je lokale dealer, die je hier kunt vinden.

Ongevallen en reparaties

Wat moet ik doen wanneer ik geconfronteerd wordt met panne?

Als je met je Mazda-voertuig ooit betrokken zou geraken bij een ongeval of panne, neem dan contact op met onze Europese Pechverhelpingsdienst van Mazda 03/860.66.39 of neem contact op met jouw lokale Mazda-dealer.

Mijn auto start niet en ik denk dat mijn accu leeg is. Wat kan ik doen?

Als jouw voertuig nog onder garantie is, zal je kunnen genieten van de European Roadside Assistance van Mazda die bereikbaar is op het nummer 03/860.66.39. Of neem contact op met jouw lokale Mazda-dealer of erkende reparateur die jou verder zal kunnen helpen. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Mijn Mazda werd gestolen. Hoe kan Mazda helpen?

Als je voertuig gestolen werd, neem je eerst contact op met de politie en vervolgens met de verzekeringsmaatschappij. Neem contact op met jouw dealer als je de gedetailleerde specificaties van jouw voertuig nodig hebt, hulp nodig hebt bij de waardebepaling van jouw voertuig met jouw verzekeraar of als je de opties wilt bespreken met betrekking tot een vervangwagen.

Kan ik voor mijn voertuig onderdelen bestellen via MAzda Motors Belux?

Neen, originele Mazda-onderdelen kunnen alleen aangekocht worden bij een Mazda-dealer of een erkende reparateur. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Hoe koop ik de Mazda Roadside Assistance aan?

Om jouw Assistance-contract uit te breiden, neem je contact op met jouw lokale Mazda-dealer.

Hoe breid ik de garantie van mijn voertuig uit en wat wordt hiermee gedekt?

Je kan voor jouw voertuig een garantie-uitbreiding kopen wanneer de duur van de constructeursgarantie bijna is afgelopen. Neem contact op met jouw dealer voor de beschikbare opties met betrekking tot de garantie-uitbreiding van jouw Mazda. 

Mazda-technologie

Wat is de SKYACTIV-technologie?

De SKYACTIV-technologie van Mazda is de belichaming van een revolutie die de prestaties van auto’s en het rijplezier naar een hoger niveau heeft getild door alles te hertekenen, van de motor en de transmissie tot het onderstel. Benzine- en dieselmotoren die opmerkelijke brandstofefficiëntie koppelen aan puur rijplezier. Transmissiesystemen die zorgen voor een perfecte controle over de auto en tegelijk bijdragen tot een betere brandstofefficiëntie. Een lichtgewicht maar stevig onderstel dat auto’s in staat stelt om te excelleren en een ’Jinba Ittai’-gevoel te creëren. Alle details vind je hier.

Wat is MZD Connect?

MZD Connect is de merknaam achter het ingebouwde infotainmentsysteem van Mazda dat de bestuurder de mogelijkheid biedt om via een compatibel mobiel apparaat met een vingertoets toegang te hebben tot muziek, sociale media en tekstberichten. MZD Connect wordt bediend met het grote 7" kleurenaanraakscherm en de intuïtieve Multimedia Commander (HMI). Alle details vind je hier.

Wat is i-ELOOP?

i-ELOOP is een regeneratiesysteem van remenergie dat de kinetische energie van een voertuig omzet in elektriciteit wanneer de auto vertraagt. De elektriciteit wordt vervolgens opgeslagen voor later gebruik. Deze kan gebruikt worden voor de stroomvoorziening van de koplampen, het audiosysteem of van eender welke elektrische uitrusting. Hierdoor heeft de motor minder extra brandstof nodig om elektriciteit te genereren, wat de brandstofefficiëntie ten goede komt. Bekijk hier een video over hoe dit in zijn werk gaat.

Wat is i-ACTIVSENSE?

i-ACTIVSENSE van Mazda is een reeks van geavanceerde veiligheidstechnologieën die ontwikkeld werden om het rijden veiliger te maken door de bestuurder potentiële gevaren te helpen herkennen, plus veiligheidsuitrustingen die aanrijdingen helpen vermijden.

Wat is KODO Design?

KODO Soul of Motion is de designfilosofie waarop de Mazda-voertuigen gebaseerd zijn. KODO Design belichaamt de dynamische schoonheid van het leven, de kracht en elegantie van een wild dier op het moment dat het zijn prooi bespringt. Zo wordt een gevoel van beweging gecreëerd, zelfs als het voertuig stilstaat. Klik hier voor meer informatie.

Eigenaar zijn van een Mazda

Waar kan ik mijn Mazda laten onderhouden?

We raden je aan om jouw Mazda te laten onderhouden bij een Mazda-dealer of een Mazda service center, omdat alle personeelsleden de nodige opleiding hebben genoten, gereedschap van Mazda gebruiken en ervaring hebben met alle Mazda-voertuigen in het gamma. Als je beslist om jouw voertuig te laten onderhouden buiten ons dealernetwerk, is het belangrijk dat je je ervan vergewist dat ofwel originele Mazda-onderdelen ofwel onderdelen met een gelijkaardige kwaliteit gebruikt worden om te voldoen aan de garantievereisten. Het is ook van belang dat je een gedetailleerde onderhoudsfactuur in je bezit hebt met daarop de onderdelen en olies die tijdens het onderhoud gebruikt werden. Het is immers mogelijk dat je deze informatie nodig zult hebben wanneer je aanspraak wilt maken op jouw garantie. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Wat zijn de voordelen van het gebruik van originele Mazda-onderdelen?

De originele Mazda-onderdelen worden ontworpen, gefabriceerd en getest op het volledige gamma van Mazda-voertuigen. De kwaliteit van de originele Mazda-onderdelen  staat garant voor betrouwbaarheid en prestaties, mede doordat ze gemonteerd worden door speciaal opgeleide technici van Mazda. Alle originele onderdelen van Mazda zijn verkrijgbaar tegen scherpe prijzen en voldoen aan de hoge kwaliteitsnormen van Mazda. Bovendien genieten ze een garantie van twee jaar om jou volledige gemoedsrust te bezorgen. Klik hier voor meer informatie over de originele Mazda-onderdelen. 

Hoeveel zal een Mazda-onderhoudsbeurt kosten?

De onderhoudskosten van jouw Mazda kunnen verschillen omdat Mazda-dealers en Mazda Service Centers onafhankelijke bedrijven zijn en daarom hun eigen uurlonen hanteren. We raden je aan om contact op te nemen met je lokale dealer die je graag advies zal verlenen met betrekking tot de vermoedelijke kosten. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Waarom kan ik mijn auto beter laten onderhouden bij een Mazda-dealer?

Onze taak is om jouw Mazda veilig en betrouwbaar te houden, zodat je volledige gemoedsrust hebt. Er wordt vereist dat alle technici die bij de Mazda-dealers werken, in ons toegewijde trainingscentrum opgeleid worden met betrekking tot Mazda-producten. Deze training zorgt er samen met de noodzakelijke speciale gereedschappen en regelmatige productupdates voor dat jouw Mazda onderhouden en hersteld wordt tegen de hoogste kwaliteitsnormen.

Moeten klanten hun auto laten onderhouden bij Mazda-dealers?

Eigenaars van Mazda-voertuigen zijn niet verplicht om hun voertuigen te laten onderhouden bij een Mazda-dealer, hoewel dit warm wordt aanbevolen aangezien alle technici die bij de Mazda-dealers werken, opgeleid werden in ons toegewijde trainingscentrum. Deze training zorgt er samen met de noodzakelijke speciale gereedschappen en regelmatige productupdates voor dat jouw Mazda onderhouden en hersteld wordt tegen de hoogste kwaliteitsnormen.

Ik heb één van de onderhoudsbeurten overgeslagen. Wat gebeurt er nu?

Ontbrekende onderhoudsbeurten moeten besproken worden met jouw lokale Mazda-dealer want dit kan een negatieve invloed hebben op de garantie van jouw voertuig. Het is belangrijk dat het onderhoudsplan zo snel mogelijk bijgewerkt wordt. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Wat is een Digital Service Record (DSR)?

Digital Service Record van Mazda is een innovatief elektronisch onderhoudsboekje ter vervanging van het traditionele boekje dat na elke onderhoudsbeurt van een stempel voorzien wordt. De onderhoudshistoriek van elke Mazda wordt digitaal opgeslagen in een centrale Mazda-database. Na elke onderhoudsbeurt zul je een bijgewerkte afdruk ontvangen met de bevestiging van de onderhoudsbeurt en eventuele bijkomende werken die werden uitgevoerd.

Welke Mazda-voertuigen komen in aanmerking voor Digital Service Record (DSR)?

DSR is standaard voorzien voor alle voertuigen die vanaf 1 juli 2006 werden ingeschreven. Als jouw voertuig na 31 december 1997 gebouwd en vóór 1 juli 2006 ingeschreven werd, kun je er ook voor kiezen om je toekomstige onderhoudshistoriek van je voertuig bij te houden via het DSR-systeem. Vraag bij het volgende onderhoud gewoon aan jouw Mazda-dealer of erkende reparateur om jouw auto toe te voegen aan het systeem.

Hoe koppel ik mijn Mazda aan het Digital Service Record (DSR) systeem?

Als jouw voertuig na 31 december 1997 gebouwd en vóór 1 juli 2006 ingeschreven werd, kun je er ook voor kiezen om je toekomstige onderhoudshistoriek van je voertuig bij te houden via het DSR-systeem. Vraag bij het volgende onderhoud gewoon aan jouw Mazda-dealer of erkende reparateur om jouw auto toe te voegen aan het systeem.

Wat is het juiste olietype voor mijn auto?

Het juiste olietype voor jouw voertuig hangt af van het model en de leeftijd van jouw Mazda. Raadpleeg jouw gebruikershandleiding of lokale Mazda-dealer of erkende reparateur voor specifieke informatie. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Kan een Mazda-dealer mijn oliepeil controleren en olie bijvullen?

Jouw lokale Mazda-dealer of erkende reparateur zal jou met plezier helpen bij het controleren van het oliepeil en het bijvullen van olie. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Wanneer moet de distributieriem worden vernieuwd?

Dit zal afhangen van het model en de leeftijd van jouw Mazda. Raadpleeg jouw gebruikershandleiding, lokale Mazda-dealer of erkende reparateur voor specifieke informatie. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Hoe vaak moet mijn airconditioning een onderhoudsbeurt ondergaan?

De onderhoudsfrequentie van de airconditioning van jouw Mazda zal afhangen van het model en de leeftijd van jouw Mazda. Raadpleeg jouw gebruikershandleiding of lokale Mazda-dealer voor specifieke informatie. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Heeft Mazda een recycleplan voor accu’s?

Jouw lokale Mazda-dealer zal je oude accu gratis recyclen wanneer je je nieuwe accu koopt bij jouw lokale Mazda-dealer en hem door deze laatste laat monteren. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Ik ben overgestapt naar een gepersonaliseerde nummerplaat. Hoe kan ik deze bij Mazda laten registreren?

Om er zeker van te zijn dat je over de correcte informatie met betrekking tot jouw voertuig beschikt, neem je, wanneer je een gepersonaliseerde nummerplaat wenst aan te schaffen, schriftelijk contact met ons op en voeg je een kopie van het inschrijvingsbewijs van jouw voertuig toe. Het is belangrijk dat je Mazda op de hoogte houdt over wijzigingen in jouw contactgegevens. Het is immers mogelijk dat we in de toekomst contact met jou zullen moeten opnemen om je onderhoudsreminders of informatie te sturen in verband met veiligheidsgerelateerde terugroepacties. Neem contact op met Mazda door gebruik te maken van de gegevens op onze Contact-pagina.

Mijn Mazda vertoont een defect. Wordt het gedekt door de garantie?

Dit zal afhangen van de oorzaak van het defect. Jouw Mazda-dealer of erkende reparateur zal je verder kunnen helpen. Jouw voertuig zal hierbij geïnspecteerd worden. Klik hier om jouw lokale Mazda-dealer te vinden.

Is de garantie overdraagbaar tussen eigenaars?

De standaardgarantie van Mazda is van toepassing op het voertuig en is daarom overdraagbaar tussen eigenaars. Bij overdracht tussen eigenaars is het van essentieel belang dat de ’Verandering van Eigenaar’-kaart, die zich in jouw garantie- en DSR-boekje bevindt, ingevuld wordt, zodat Mazda over de juiste gegevens beschikt voor jouw Mazda-voertuig.

Ik heb net een geïmporteerde Mazda gekocht. Hoe moet ik het voertuig in België inschrijven opdat de garantie geldig is?

Als je het voertuig in een andere EU-staat hebt gekocht, dan is de garantie geldig in België. Als het voertuig afkomstig is van buiten de EU, dan zal de garantie in België niet geldig zijn.

Wat is een veiligheidsgerelateerde terugroepactie?

Als een voertuigfabrikant voor een bepaald model een probleem detecteert dat de veiligheid in het gedrang zou kunnen brengen, dan is het mogelijk dat hij een veiligheidsgerelateerde terugroepactie van deze voertuigen zal organiseren, waarbij ze elk betrokken voertuig zullen trachten te lokaliseren om bepaalde fouten recht te zetten, zonder kosten voor de eigenaars en in een garage van een concessiehouder. Daarbovenop legt Mazda af en toe de vinger op domeinen waarvan de gebruikerservaring verbeterd kan worden, en kan het kleine wijzigingen aanbrengen om de betrouwbaarheid of werking te verbeteren.

Hoe weet ik of mijn voertuig betrokken is bij een terugroepactie?

Als je jouw Mazda aankocht bij een Mazda-dealer, dan werden jouw contactgegevens doorgegeven aan Mazda Motors Mazda België. Zij zullen dan een schrijven tot jou richten om jou ervan op de hoogte te stellen dat jouw voertuig betrokken is bij een veiligheidsgerelateerde terugroepactie. Als jouw Mazda niet werd aangekocht bij een Mazda-dealer, dan zal je Mazda België op de hoogte moeten brengen van het feit dat jij de nieuwe eigenaar van het voertuig bent, door de gegevens op de ’Verandering van Eigenaar’-kaart ,die zich in jouw garantie- en DSR-boekje bevindt, door te geven, of door je lokale Mazda-dealer hierover te informeren. Als je er niet zeker van bent dat jouw voertuig betrokken is bij een veiligheidsgerelateerde terugroepactie, dan zal je lokale Mazda-dealer dat voor jou kunnen nagaan. Klik hier om jou lokale Mazda-dealer te vinden.

Zulle de werken die in het kader van de terugroepactie op mijn voertuig worden uitgevoerd, aangerekend worden?

Neen, alle interventies met betrekking tot een terugroepactie zullen kosteloos uitgevoerd worden.

Ik wil mijn auto permanent registreren in een ander continent en er werd mij gevraagd om een gelijkvormigheidsattest in te dienen. Hoe geraak ik aan dergelijk attest?

Bel in dat geval onze klantendienst. Zij kunnen dat voor jou regelen: 00800/32.43.54.65

Welke wegbijstand geniet ik wanneer ik binnen Europa de grens oversteek?

Alle nieuwe voertuigen worden gedekt door een uitgebreide Mazda European Assistance, die gedurende 3 jaar van kracht is, ongeacht de kilometerstand. We willen dat je een veilig gevoel hebt in de wetenschap dat er hulp bij de hand is voor het geval je geïmmobiliseerd zou geraken. Als je autopech of een lekke band hebt, of zelfs wanneer je je sleutels verloren bent of je brandstoftank tijdens een rit in het buitenland (in Europa) leeg is geraakt, dan kan de European Assistance van Mazda je verder helpen. Neem telefonisch contact met ons op via het nummer 03/860.66.39

Ik ga met de wagen naar het buitenland. Wat heb ik nodig?

Elk Europees land heeft verschillende verkeersregels, -wetten en reglementeringen. Voor de meest recente informatie kan je contact opnemen met een bekende verkeersorganisatie alvorens de weg op te gaan. Heel wat items die nodig zijn om met de auto te rijden, zoals lampenkits, waarschuwingsdriehoeken, en EHBO-kits kunnen aangekocht worden bij jouw lokale Mazda-dealer en erkende reparateur. Klik hier om jou lokale Mazda-dealer te vinden.

Ik reis met mijn auto naar het buitenland. Hoe kan ik de lichtbundel van mijn lichten aanpassen?

Aangezien dit afhankelijk van het voertuigmodel varieert, neem je best contact op met jouw lokale Mazda-dealer voor meer informatie. Klik hier om jou lokale Mazda-dealer te vinden.

Is de Digital Service Record (DSR) van mijn Mazda beschikbaar voor Mazda-dealers buiten België?

Ongeacht waar je je in Europa bevindt, zal elke Mazda-dealer toegang hebben tot de onderhoudshistoriek van jouw voertuig. Zo kan hij jouw Mazda op de juiste manier behandelen. Zo worden ook onnodige en herhaaldelijke onderhoudsbeurten vermeden en bespaar je tijd en geld.

Niet gevonden wat je zocht?