WLTP

WLTP - De test die aantoont hoe nieuwe auto's in reële omstandigheden presteren

 

WLTP staat voor Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure en test auto's in een grotere variëteit aan rijomstandigheden dan de verouderde New European Driving Cycle (NEDC)-test, die aan vervanging toe was. 


De WLTP-testprocedure werd in september 2017 ingevoerd en bestaat uit een reeks diepgaande tests die onder strenge controle in laboratoriumomstandigheden worden uitgevoerd en het brandstofverbruik, de CO2-uitstoot en de emissiegraad van verontreinigende stoffen meten. Ook het energieverbruik van elektrische en plug-in hybride voertuigen wordt gemeten.


De nieuwe tests moeten de consument een meer realistisch beeld bieden van hoe nieuwe auto's het er in reële rijomstandigheden van afbrengen.  


Uiteraard zullen de aangepaste SKYACTIV motoren van Madza voldoen aan de laatste Euro 6d-regelgeving en zullen ze in de toekomst worden uitgerust met technologie die volledig tegemoet zal komen aan de strengste emissiegrenswaarden. Zo creëren wij auto's die onvervalst rijplezier combineren met schone, doeltreffende aandrijfsystemen.


Wat is er nu zo anders aan die nieuwe tests?

Tot nu toe werden alle nieuwe voertuigen die in de EU op de markt kwamen, onderworpen aan de brandstof- en emissietest New European Driving Cycle (NEDC). Deze procedure dateert echter al van de jaren 80. Ondertussen zijn auto's er niet alleen technologisch op vooruit gegaan, maar zijn ook de wegomstandigheden en de rijgewoontes veranderd. De vroegere test was bovendien gebaseerd op eerder theoretisch dan realistisch rijgedrag.

 

Moderne auto's zijn uitgerust met opties zoals vierwielaandrijving en airconditioning, en ook die hebben een invloed op de uitstoot en het verbruik. In de oude testprocedure werd hier echter geen rekening mee gehouden. Gevolg: de prestaties in het lab en de prestaties in reële omstandigheden stemden niet overeen.

 

De nieuwe WLTP-tests betekenen op dat vlak een hele vooruitgang. Ze simuleren veel beter de reële rijomstandigheden en omvatten nieuwe richtlijnen voor elementen zoals omgevingstemperatuur, bandenspanning en weerstand. In vergelijking met de NEDC-test duurt de test 50% langer (30 i.p.v. 20 minuten), wordt de afstand verdubbeld en worden ook de gemiddelde en de maximumsnelheid verhoogd. 

WLTP - De voordelen voor bestuurders en eigenaars

U krijgt meer informatie en een duidelijker beeld van het brandstofverbruik en de uitstoot van een nieuwe auto. Zo kunt u nieuwe wagens vergelijken op basis van realistische testresultaten en een meer gefundeerde aankoopbeslissing nemen. Bovendien is WLTP een wereldwijd gestandaardiseerde testprocedure. U kunt er dus gerust in zijn dat de gegevens overal even betrouwbaar zijn.

 

WLTP verandert de testprocedure van auto's, maar niet hoe uw Mazda aanvoelt tijdens de rit. De speciale band tussen auto en bestuurder, zoals die ook bestaat tussen paard en ruiter die samen één worden, zal altijd centraal staan bij Mazda. Onze aangepaste SKYACTIV motoren zullen voldoen aan de laatste Euro 6d-regelgeving en zullen in de toekomst worden uitgerust met technologie die volledig tegemoet zal komen aan de strengste emissiegrenswaarden. Zo creëren wij auto's die onvervalst rijplezier combineren met schone, doeltreffende aandrijfsystemen.

De WLTP-testprocedure en -wijzigingen worden stapsgewijs ingevoerd.

WLTP werd als onderdeel van de nieuwe Euro 6c- en 6d-Temp normen op 1 september 2017 ingevoerd voor alle nieuwe modellen en geldt vanaf 1 september 2018 voor alle nieuw geregistreerde voertuigen.

 

Tegen januari 2019 zal de consumenteninformatie van alle nieuwe auto's enkel nog de WLTP-testresultaten vermelden.  




WLTP FAQ

Zullen de cijfers over brandstofverbruik en CO2-uitstoot een nauwkeurige afspiegeling zijn van mijn rijprofiel?

Zoals bij iedere laboratoriumtest zullen er ook in dit geval verschillen zijn tussen de labresultaten en de echte rijresultaten. Maar in vergelijking met de vroegere testprocedure zullen de WLTP-metingen veel dichter aansluiten bij de reële rijomstandigheden.

Wordt het voor mij duidelijker hoe eventuele opties een verschil maken in brandstofverbruik?

Ja. WLTP toont bestuurders en eigenaars hoe het wiel- en bandentype, de waarschuwingssignalen, de parkeersensoren, de elektrische zetels en andere optionele uitrustingen het brandstofverbruik kunnen beïnvloeden. De vroegere NEDC-test gebruikte enkel een basismodel van ieder autotype.