i-ACTIVSENSE

Veiligheid voor alles, zodat je van het rijden kunt genieten

 

Onze intelligente i-ACTIVSENSE veiligheidstechnologieën werden zo ontworpen dat je 100% vertrouwen kunt hebben in de rit voor jou. Botsingen vermijden waar mogelijk en de ernst van de ongevallen beperken wanneer ze onvermijdelijk zijn door de bestuurder te helpen potentiële gevaren te herkennen: dat is nog een andere manier waarop Mazda via de Jinba Ittai-filosofie de bestuurder verbindt met de auto.

INTELLIGENTE REMASSISTENT VOOR DE STAD MET VERKEERSBORDHERKENNING*

Maak een einde aan de stress van het stadsverkeer met de SCBS (Smart City Break Support). Ingebouwde sensoren houden de ruimte en de nadersnelheid tot obstakels voor jou in de gaten en zullen de remmen indien nodig voorbereiden op een noodstop. De SCBS is uitgerust met een voetgangersdetectie, een bredere cameradetectie, een verbeterde inwerking op het snelheidsbereik en de maximumsnelheid waarbij het vermijden van een botsing ondersteund wordt. SBCS is ook voorzien van verkeersbordherkenning die tijdens het rijden automatisch snelheidsbeperkingen, 'geen doorgang'-verbodstekens en verkeersborden die het einde van een verkeersteken aangeven detecteert. De Active Driving Display, evenals je navigatie-display** zal je waarschuwen met een visueel en geluidssignaal wanneer de snelheidslimiet overschreden wordt.

 

*niet op alle modellen beschikbaar

**optionele uitrusting

ADAPTIEVE LEDKOPLAMPEN MET SNELWEGMODUS

De adaptieve led-koplampen (ALH - Adaptive Led Headlights) werden door Mazda ontworpen in zijn streven naar de ideale zichtbaarheid tijdens nachtelijke ritten. ALH zorgt ervoor dat jij en de andere weggebruikers kunnen genieten van aangenaam, veilig en stressvrij autorijden, en dit dankzij zijn drie unieke functies: het verblindingsvrije grootlicht detecteert de positie van jouw voorligger of tegenligger en schakelt delen van de leds uit. De dimlichten met brede lichtbundel zorgen ervoor dat de ledlichten over een bredere spreiding beide zijden van de weg verlichten om kruispunten en bochten te helpen verlichten. De snelwegmodus verhoogt de zichtbaarheid op een afstand door de optische as van de koplamp te verhogen wanneer tegen hoge snelheden gereden wordt.

ALERTHEIDSYSTEEM VOOR BESTUURDER DAA

Het alertheidsysteem voor de bestuurder (DAA - Driver Attention Alert) detecteert veranderingen in je rijgedrag door vermoeidheid. Het bewaakt je rijgedrag voortdurend en bij vermoeidheid verschijnt er, direct in je gezichtsveld, een waarschuwingspictogram dat aanbeveelt om regelmatig een pauze te nemen, via zowel visuele als geluidsalarmen. Het systeem is ontworpen om het aantal ongevallen omwille van vermoeidheid te verminderen, en begint jouw gewoonten te 'leren' bij snelheden van meer dan 65 km/udoor de stuurwielhoek en de snelheid van het voertuig te monitoren, en dit te combineren met informatie afkomstig van de naar voren gerichte camera. 

RIJSTROOKASSISTENT EN WAARSCHUWING BIJ ONVRIJWILLIG VERLATEN VAN RIJSTROOK

Bij snelheden van meer dan 60 km/u maakt de rijstrookassistent (LAS - Lane Keep Assist) gebruik van de naar voren gerichte camera om de wegmarkeringen te monitoren, en de bestuurder te helpen bij het sturen door stuurkoppel te leveren en het stuurwiel te laten trillen of een alarm te laten weerklinken.


Het waarschuwingssysteem bij het onvrijwillig overschrijden van een wegmarkering (LDWS - Lane Departure Warning System) van Mazda detecteert wegmarkeringen op de baan en waarschuwt je voor onvrijwillig uitwijken. Wanneer het veranderen van rijstrook gepaard gaat met het inschakelen van een richtingaanwijzer of accelereren, weet het systeem dat er vrijwillig wordt uitgeweken en zal er geen alarm weerklinken.

GEAVANCEERDE DODEHOEKASSISTENT MET DODEHOEKWAARSCHUWING BIJ ACHTERUITRIJDEN

De geavanceerde dodehoekassistent met dodehoekwaarschuwing bij achteruitrijden (ABSM w/ RCTA) maakt gebruik van een tot op de millimeter nauwkeurige radarsensor om de dodehoekzones naast en achter jouw Mazda te monitoren. Zo wordt je gewaarschuwd voor naderende voertuigen wanneer je van rijstrook verandert. Het systeem treedt in werking bij snelheden van meer dan 30 km/u. Wanneer je een richtingaanwijzer aanzet terwijl het systeem een voertuig detecteert dat van achter komt aangereden, geeft het een waarschuwing met een knipperende lamp in de respectievelijke buitenspiegel en met een geluidssignaal. Het systeem gebruikt dezelfde sensor voor zijn RCTA-functie, die de omgeving rond je Mazda monitort terwijl je achteruitrijdt, waarbij je gewaarschuwd wordt wanneer het voertuigen detecteert die van achteren komen aangereden.

ASSISTENT STARTEN OP EEN HELLING HLA

Mazda's assistent voor het starten op een helling (HLA - Hill Launch Assist) treedt automatisch in werking wanneer je stilstaat op een helling zodat je soepel en veilig opnieuw kunt vertrekken zonder een speciale inspanning te doen. Wanneer je vertrekt op een helling, houdt deze functie een automatische rem geactiveerd om te voorkomen dat het voertuig achteruit bolt wanneer je je voet van het rempedaal naar het gaspedaal beweegt. Op lichte hellingen wordt de automatische rem onmiddellijk ontgrendeld wanneer het gaspedaal wordt ingedrukt zodat je vlot kunt vertrekken.

MAZDA ADAPTIEVE CRUISECONTROL MRCC

Stel je snelheid in en blijf op deze snelheid rijden via Mazda’s adaptieve cruisecontrol (MRCC) zonder dat je het gaspedaal moet gebruiken. Het systeem monitort voorliggers met behulp van een radarsensor in het radiatorrooster van het voertuig en past automatisch de snelheid aan om de door jou ingestelde afstand te behouden. MRCC neemt dus de druk weg van langeafstandsritten en helpt je te focussen op het genieten.

Afgebeeld model is misschien niet naargelang Belgische specificities. Op het scherm kunnen kleuren en sommige exterieur- en/of interieurelementen afwijken van het werkelijke model.